Tiedotteet 2013

1.8.2013 14.00

Kärkituloskortti on oikotie tiedonlähteelle – jo 12 korttia valmistunut

TransEco-tutkimusohjelmassa (2009-2013) on valmistunut lukuisia tutkimusraportteja ja 12 yleiskielistä kärkituloskorttia. Kaksipuolisiin A4-kortteihin on kiteytetty tutkijoiden ja muiden keskeisten toimijoiden ajatuksia ja näkemyksiä, jotka perustuvat vuosien tutkimustyöhön ja testaukseen tai tarkkaan alan seurantaan.

Ajoneuvo- ja polttoaineteknologian, taloudellisen ajon ja energiatehokkaan liikenteen tutkimuksesta sekä liikennepoliittisista ohjauskeinoista saa hyvän yleiskäsityksen pelkästään lukaisemalla kortit. Ne nostavat niin ikään esille keskeisiä henkilöitä ja kiinnostavia haastateltavia. Syvempää tietoa tarvitsevalle ne kertovat myös tutkimusraporttien sijainnin, vierailemisen arvoiset verkkosivustot ja muut lähteet.

Ajoneuvo- ja polttoaineteknologian kirjon kasvaessa päätöksenteko sekä julkisella sektorilla että yhtiöissä vaikeutuu. Tietoa ja perehtymistä tarvitaan entistä enemmän. Joukkoliikenneala on suuren, kaikkiin toimijoihin vaikuttavan muutoksen edessä.

– Bussiliikenteen kilpailutus leviää koko maahan. Tässä tilanteessa sekä liikenteen tilaajat että tuottajat tarvitsevat entistä enemmän tietoa eri tekniikoiden suorituskyvystä ja mahdollisuuksista. Sähköistäminen tuo sekin mukanaan suuria haasteita, pohtii tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund VTT:ltä.

Tähän mennessä valmistuneet kortit:

• Energiatutkimusta Pohjoismaiden yhteistyönä
  • Tutkimustieto päättäjien viisasten kiveksi
  • Pääkallokeleillä ajaminen turvallisemmaksi
  • Kevyt jarrujalka ja sopivasti kaasua
  • Kohti vähäpäästöistä liikennettä
  • Joukkoliikenteen kalusto optimoitava kysynnän mukaan
  • Uutta biosisältöä bensiiniin
  • Korkeaseosetanolin optimointi talviolosuhteisiin
  • E-RA-sähköauto vie suomalaista osaamista maailmalle
  • Energiatehokkuus tuo kilpailukykyä
  • Hybridibussit liikenteeseen
  • Jäte-etanoli käy myös raskaaseen liikenteeseen
Kortit ovat pdf-tiedostoina tutkimusohjelman verkkosivuilla: Kärkituloksia TransEco-tutkimusohjelmasta

TransEcostaTransSmartiin

Tieliikenteen energiankäytön tutkimus uudistuu ja laajenee. Myös media on tervetullut 10. lokakuuta, klo 13.00-16.00 järjestettävään seminaariin kuulemaan vuoden lopussa päättyvän TransEco-ohjelman saavutuksista ja uuden TransSmart-ohjelman suunnitelmista.

Paikkana on Bio Rex -elokuvasali, Lasipalatsissa Helsingin keskustassa (Mannerheimintie 22-24). Seminaarin yhteydessä on uutta ajoneuvotekniikkaa esittelevä ulkonäyttely. Tee varaus kalenteriisi ja ilmoittaudu Motivan tapahtumakalenterin kautta.

Tietoa päätöksenteon tueksi ja uuden liiketoiminnan kehittämiseksi

TransEco-tutkimusohjelma (2009-2013) on tuottanut tutkimustietoa ja konkreettisia keinoja tieliikenteen energiankäytön tehostamiseksi ja uusiutuvan energian osuuden lisäämiseksi. Tulokset on viety paitsi päättäjien myös yritysten, yksityisautoilijoiden ja ammattikuljettajien käyttöön.

TransSmart jatkaa TransEcon viitoittamalla tiellä vahvalla ja hyvin toimivalla yhteistoimintaverkolla. Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian rinnalla painotettavia uusia teemoja ovat älyliikenne, älykkäät liikennepalvelut, yhteistoiminnalliset järjestelmät ja järjestelmätason optimointi.

Lisätietoja seminaarista:

viestintäjohtaja Jochim Donner, jochim.donner@motiva.fi