Tiedotteet 2012

31.10.2012 9.00

VTT:n uusi laboratorio sopii raskaille ajoneuvoille

VTT on investoinut tutkimuslaboratorioonsa niin, että se soveltuu nyt sähköisten ajoneuvojen, akkujen ja erilaisten tulevaisuuden komponenttien sekä raskaiden ajoneuvojen testaamiseen ja kehittämiseen.

VTT ja Metropolia ovat yhteistyössä koonneet testausbussin Kabusin valmistamaan bussirunkoon. Tavoitteena on vauhdittaa erityisesti suomalaisten komponenttien kehitystyötä. Samalla tehostetaan ajoneuvojen ja muun uuden teknologian kehittämistä.

– Ajoneuvojen ja koneistojen sähköistäminen on tulevaisuudessa yhä näkyvämmässä roolissa VTT:n tutkimusprojekteissa, sanoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

– Yhdistämme muun muassa materiaaliteknologian tuntemusta, sähkötekniikkaa ja sähköisten ajoneuvojen ja koneistojen osaamista. Lähtökohtana ovat Suomen teollisuuden tarpeet. Keskitymme toisin sanoen sellaisiin hankkeisiin, joissa liiketoiminnan mahdollisuudet ovat todelliset.

VTT:n ajoneuvolaboratorio ja uusi akkulaboratorio mahdollistavat nyt sähköajoneuvojen ja niiden voimansiirtolinjan kokonaisvaltaisen tutkimuksen. Tämä kattaa sähkömoottorit, elektroniikan ja akut. Testauksen integroiminen VTT:n voimansiirtolinjan mallinnukseen nopeuttaa uusien ajoneuvojen suunnittelua.

VTT on kehittänyt Otaniemen ajoneuvolaboratorionsa toimintaa vastatakseen erityisesti sähköajoneuvojen ja sähköisen liikenteen tarpeisiin. Laboratoriossa voidaan sekä simuloida raskaan sähköisen ajoneuvon akkujärjestelmää testioloissa että suorittaa akkujen lataus- ja purkusyklejä.

Sähkö- ja hybridihenkilöautojen kehitystyötä tehdään kiivaasti ympäri maailmaa, mutta kilpailu raskaiden ajoneuvojen kehitystyössä on vähäisempää. Suomalaisella teollisuudella on hyvä mahdollisuus pärjätä tällä sektorilla. Ajoneuvojen ja koneistojen kehittämisen lisäksi VTT:n uusi akku- ja ajoneuvolaboratorio tukee komponentteja valmistavaa teollisuutta. Suomessa on useita komponenttitehtaita eri puolella maata.

Yhteistyötä verkostohankkeiden kanssa

Laboratorio on hyödyksi uusille verkostohankkeille, joista yksi esimerkki on Sähköiset hyötyajoneuvot (ECV, Electric Commercial Vehicles). Tämä 10 miljoonan euron rahoituksella sähköisiä hyötyajoneuvoja kehittävä hankekokonaisuus kuuluu Tekesin EVE-ohjelmaan ja VTT koordinoi sitä. Siihen on liittynyt noin 30 tutkimusorganisaatiota ja yritystä.

Osapuolia ovat VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto, Tekes, liikenne- ja viestintäministeriö, Metropolia, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Veolia Transport, Normet, Rocla, Fortum, Kabus, Vacon, European Batteries, Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Espoon kaupunki. Hanke tähtää kansainväliseen liiketoimintaan ja tavoitteisiin sekä useiden EU-hankkeiden osallistujaksi.

Lisätiedot:

tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund